Πείραγμα χιλιομετρητών στα αυτοκίνητα – ο ρόλος των ΚΤΕΟ

Πολλά λέγονται και γράφονται το τελευταίο διάστημα για το θέμα της αλλαγής της ένδειξης των χιλιομετρητών στα αυτοκίνητα πριν την πώλησή τους και τον ρόλο των .

Κατ΄ αρχήν να ξεκαθαρίσουμε ότι η αλλαγή των χιλιομέτρων στο κοντέρ των αυτοκινήτων είναι μια αρρώστια πολύ παλιά και ενδεικτική του θλιβερά χαμηλού επιπέδου της ελληνικής κοινωνίας.

Δεν είναι μόνο οι έμποροι που πωλούν μεταχειρισμένα, δεν είναι μόνο οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και απλοί πολίτες που έχουν το «συνήθειο» να μειώνουν κατά πολύ τα χιλιόμετρα που εμφανίζεται να έχει διανύσει το αυτοκίνητό τους, προκειμένου να εξασφαλίσουν καλύτερη τιμή στην πώληση.

Όμως είναι και οι αγοραστές που έχουν «κακή» καταναλωτική συνήθεια. Συνήθως δεν εξετάζουν προσεκτικά την πραγματική κατάσταση ενός αυτοκινήτου αλλά το αξιολογούν μόνο από τα χιλιόμετρα που έχει διανύσει.

Οι ιστορίες του τύπου «μπορεί να είναι παλιό, αλλά το είχε ένας ναυτικός και το κυκλοφορούσε μόνο 1-2 μήνες το χρόνο» ή «πέθανε πριν 10 χρόνια ο μακαρίτης και η χήρα δεν είχε δίπλωμα» γίνονται πιστευτές και αναπαράγονται. Όταν ακούω κάποιον να λέει τέτοια πράγματα για το αυτοκίνητο που αγόρασε, περήφανος που είναι σχεδόν καινούριο, αφού έχει διανύσει μόλις λίγες δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, αν και 15ετίας, με πιάνουν τα γέλια ή κάποιες φορές αγανάκτηση με την αφέλεια του αγοραστή.

ΚΤΕΟ και ενδείξεις διανυθέντων χιλιομέτρων – Ποιά είναι η κατάσταση σήμερα

Το ΚΤΕΟ κατά την διάρκεια του τεχνικού ελέγχου ελέγχει μέσω του κεντρικού Μηχανογραφικού Συστήματος του Υπουργείου Μεταφορών τα χιλιόμετρα που είχαν καταγραφεί στον προηγούμενο τεχνικό έλεγχο του αυτοκινήτου. Αν αυτά ήταν περισσότερα από αυτά που έχει τώρα το αυτοκίνητο που ελέγχεται, τότε πρέπει ο ελεγκτής να γράψει σαν παρατήρηση στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου τα χιλιόμετρα που είχε στον προηγούμενο έλεγχο.

Το 2013 που θεσπίστηκε αυτή η αλλαγή, ήταν ένα θετικό βήμα. Γρήγορα όμως, λόγω της «ευρηματικότητας» των εμπόρων, κάποιων ΚΤΕΟ και όσων λυμαίνονται τον χώρο για δικό τους όφελος, μετατράπηκε σε «νεκρό γράμμα». Η νομοθεσία επέβαλε την σύγκριση των χιλιομέτρων μεταξύ της τρέχουσας κατάστασης και του προηγούμενου τεχνικού ελέγχου. Αν όμως ένα αυτοκίνητο πέρναγε από τεχνικό έλεγχο δύο φορές σχεδόν συνεχόμενες με ήδη αλλαγμένα χιλιόμετρα, τότε η παρατήρηση για την διαφορά των χιλιομέτρων στο Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου εξαφανίζονταν. Αν έχεις καλή διάθεση, σε όλα τα προβλήματα υπάρχει λύση!

Τι πρέπει να γίνει;

Υπάρχουν λύσεις που μπορούν να διαμορφώσουν μια διαφορετική κατάσταση στο θέμα της αλλαγής των χιλιομέτρων στα προς πώληση αυτοκίνητα;

Οπωσδήποτε ναι.

1. Η πρώτη λύση βρίσκεται ήδη στα χέρια του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, έχει υποστεί την αναγκαία επεξεργασία και είναι έτοιμη για υπογραφή. Καθυστερεί όμως ήδη αρκετά αυτή η τελική φάση, χωρίς να γνωρίζουμε τους λόγους. Αφορά στην εκτύπωση επί του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου ολόκληρου του ιστορικού χιλιομέτρων του αυτοκινήτου. Δεν ξέρουμε αυτήν την στιγμή και εφ’ όσον δεν έχει δημοσιοποιηθεί η απόφαση, τον ακριβή τρόπο που θα γίνει αυτό. Δεν νομίζω όμως ότι είναι τόσο απλή λύση όσο ακούγεται και είναι σίγουρο ότι θα δοθεί κάποια προθεσμία μέχρι να είναι δυνατή η εφαρμογή της.

2. Υπάρχει μία ακόμα αντιμετώπιση του θέματος η οποία μπορεί να εφαρμοστεί αμέσως, «από αύριο» και η οποία έχει να κάνει με την συχνότητα του περιοδικού ελέγχου. Η ισχύουσα νομοθεσία που διέπει την λειτουργία των ΚΤΕΟ και η οποία εφαρμόζεται στα προγράμματα πρόσκλησης που εκδίδουν οι περιφέρειες, ορίζει ότι τα αυτοκίνητα οφείλουν να περνούν από έλεγχο ΚΤΕΟ κάθε δύο χρόνια, αν είναι ιδιωτικής χρήσεως. Δύο χρόνια, με εύρος προσέλευσης 3 εβδομάδες πριν και 7 ημέρες μετά την καθορισμένη ημερομηνία.

Η «πονηράδα» όμως της αλλαγής χιλιομέτρων και του σκεπάσματος της λαμογιάς έχει επιβάλλει την καταπάτηση αυτού του εύρους από την πλευρά του «από 3 εβδομάδες πριν». Ο ιδιοκτήτης προσκομίζει ένα όχημα για έλεγχο πολύ νωρίτερα και έχει μάλιστα κατοχυρωθεί η διαδικασία, να υπογράφει μια Υπεύθυνη Δήλωση ότι έχει προσκομίσει για έλεγχο το όχημα πριν την καθορισμένη ημερομηνία με την θέλησή του και παρά το ότι του έχει γνωστοποιηθεί από το ΚΤΕΟ ότι έχει Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου σε ισχύ. Αυτό γίνεται για να διασφαλιστεί το ΚΤΕΟ ότι δεν θα κατηγορηθεί για το ότι προσπάθησε πιθανόν να κοροϊδέψει τον πελάτη του.

Δεν διασφαλίζεται όμως κανείς έτσι, αν ο πελάτης θέλει να «κοροϊδέψει» τον θεσμό του ΚΤΕΟ και τον μελλοντικό αγοραστή του αυτοκινήτου.

Η άποψή μας είναι ότι το «πριν την καθορισμένη ημερομηνία διάστημα» πρέπει να διευρυνθεί σε δύο μήνες, για να καλύψει περιπτώσεις πραγματικής ανάγκης, αλλά να τηρηθεί αυστηρά. Η νομοθεσία ΝΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ σαφώς και κατηγορηματικά τον έλεγχο του αυτοκινήτου αν προσκομιστεί για έλεγχο σε ημερομηνία προγενέστερη των δύο μηνών από την καθορισμένη.

Θα μπορούσε να ρωτήσει κάποιος: Και τι θα γίνει με αυτούς που θέλουν ίσως να ελέγξουν νωρίτερα το αυτοκίνητό τους για να αισθάνονται περισσότερο ασφαλείς ή πριν κάνουν ένα μεγάλο ταξίδι κλπ; Μα γι αυτούς ήδη υπάρχει η λύση του εκούσιου τεχνικού ελέγχου, ο οποίος δεν ακυρώνει και δεν προσμετράται στην υποχρέωση των περιοδικών τεχνικών ελέγχων.

Ο συνδυασμός αυτών των δύο λύσεων, της (1) και (2), που η μία συμπληρώνει την άλλη, μπορεί να αντιμετωπίσει σε μεγάλο βαθμό των θέμα του γυρίσματος των χιλιομέτρων.

Επαφίεται αποκλειστικά στην βούληση του Υπουργείου η εφαρμογή τους.

3. Σχετικά με τα μεταχειρισμένα που εισάγονται από χώρες τις Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν άλλες ενδείξεις χιλιομέτρων στα πιστοποιητικά του τελωνείου και άλλες στο καντράν, στο υπουργείο μεταφορών σκέφτονται την λύση της φωτογράφισης του καντράν και την αποστολή και αυτής της φωτογραφίας στο κεντρικό μηχανογραφικό σύστημα του Υπουργείου. Αυτό διασφαλίζει ότι την στιγμή του ελέγχου σαν ανάριθμο όχημα θα έχει ένδειξη χιλιομέτρων ίδια με αυτήν των πιστοποιητικών τελωνείου, αλλιώς το ΚΤΕΟ είναι υποχρεωμένο να εκδώσει Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, στο οποίο θα αναγράφεται ότι «ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ Η ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ». Ναι, αλλά μετά; Αν ο εισαγωγέας «κατεβάσει» τα χιλιόμετρα και θελήσει να το περάσει πάλι τεχνικό έλεγχο σε κάποιο ΚΤΕΟ με στόχο να «εξαφανίσει» τα πραγματικά και να εμφανίσει πλασματικά χιλιόμετρα; Είναι σαφές ότι η λύση (2) μπορεί κι εδώ να βρει εφαρμογή.

Συμπερασματικά. Μέσω του τεχνικού ελέγχου των αυτοκινήτων στα ΚΤΕΟ μπορεί να διασφαλιστεί σε μεγάλο βαθμό, ότι τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα κάθε είδους που πωλούνται στην ελληνική αγορά, δεν θα έχουν «πειραγμένα χιλιόμετρα». Όπως είπαμε και παραπάνω, μόνο βούληση χρειάζεται, για να υλοποιηθούν οι κατάλληλες διορθωτικές ενέργειες.

Επισκέψεις 568

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *